علی بن احمد بن مکی رازی فقیه حنفی دمشقی که در آنجا به سال 598 هجری قمری درگذشته است. او راست: تکملۀ مختصر قدوری و خلاصهالدلائل و صلوه الهموم. (هدیه العارفین ج 1 ص 703)
علی بن احمد بن مکی رازی فقیه حنفی دمشقی که در آنجا به سال 598 هجری قمری درگذشته است. او راست: تکملۀ مختصر قدوری و خلاصهالدلائل و صلوه الهموم. (هدیه العارفین ج 1 ص 703)
الجصاص. از ائمۀ بزرگ فقه حنفی و در علم فقه و زهد و ورع، یگانه زمان خود بوده است. در سال 325 هجری قمری به بغداد آمد و نزد شیخ ابوالحسن کرخی علم فقه را تکمیل کرد، آنگاه به اهواز رفت و پس از وفات شیخ ابوالحسن به بغداد برگشت و بتدریس علوم همت گماشت و رئیس العلمای بغداد شد ودر سال 370 هجری قمری در سن 65 سالگی وفات یافت. احکام القرآن و مختصر اختلاف الروایات و شرح مختصر کرخی از تألیفات اوست و شرحی بر کتاب ادب القاضی ابوبکر احمد بن عمر الخصاف متوفی به سال 260 هجری قمری نوشته است. کتاب اختلاف الروایات مذکور از تألیفات ابی جعفر طحاوی است. (از لغات تاریخیه و جغرافیۀ ترکی ج 1) محمد بن عمر بن حسین بن حسن بن علی طبرستانی، ملقب به فخرالدین و مکنی به ابوعبدالله ازدانشمندان بزرگ شافعی است. رجوع به فخر رازی شود
الجصاص. از ائمۀ بزرگ فقه حنفی و در علم فقه و زهد و ورع، یگانه زمان خود بوده است. در سال 325 هجری قمری به بغداد آمد و نزد شیخ ابوالحسن کرخی علم فقه را تکمیل کرد، آنگاه به اهواز رفت و پس از وفات شیخ ابوالحسن به بغداد برگشت و بتدریس علوم همت گماشت و رئیس العلمای بغداد شد ودر سال 370 هجری قمری در سن 65 سالگی وفات یافت. احکام القرآن و مختصر اختلاف الروایات و شرح مختصر کرخی از تألیفات اوست و شرحی بر کتاب ادب القاضی ابوبکر احمد بن عمر الخصاف متوفی به سال 260 هجری قمری نوشته است. کتاب اختلاف الروایات مذکور از تألیفات ابی جعفر طحاوی است. (از لغات تاریخیه و جغرافیۀ ترکی ج 1) محمد بن عمر بن حسین بن حسن بن علی طبرستانی، ملقب به فخرالدین و مکنی به ابوعبدالله ازدانشمندان بزرگ شافعی است. رجوع به فخر رازی شود
ابن علی بن محمد بن احمد بن حسین بن احمد خزاعی نیشابوری رازی مکنی به ابوالفتوح (متوفی 535 یا 560 هجری قمری). رجوع به ابوالفتوح شود. و در هدیه العارفین ج 1 ص 312 تبصره الانام در ملل و نحل و الرساله الحسینیه را به وی نسبت داده است ابن محمد آمدی متخلص به رازی از کاتبان دیوان بود و در 1120 هجری قمری درگذشت. او راست: ’نصایح الابرار’ و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 324) ابن طلحه رازی کاتب. اوراست: ’هدایه’ در ترسل. (هدیه العارفین ج 1 ص 332)
ابن علی بن محمد بن احمد بن حسین بن احمد خزاعی نیشابوری رازی مکنی به ابوالفتوح (متوفی 535 یا 560 هجری قمری). رجوع به ابوالفتوح شود. و در هدیه العارفین ج 1 ص 312 تبصره الانام در ملل و نحل و الرساله الحسینیه را به وی نسبت داده است ابن محمد آمدی متخلص به رازی از کاتبان دیوان بود و در 1120 هجری قمری درگذشت. او راست: ’نصایح الابرار’ و جز آن. (هدیه العارفین ج 1 ص 324) ابن طلحه رازی کاتب. اوراست: ’هدایه’ در ترسل. (هدیه العارفین ج 1 ص 332)
آنکه رزق مقسومش ضایع و تباه گردد. تنگ روزی: می ده که من حرام روزی خونابه خورم کدام روزی. نظامی (الحاقی). ، آنکه از حرام اعاشه کند. آنکه از حرام هزینه کند
آنکه رزق مقسومش ضایع و تباه گردد. تنگ روزی: می ده که من حرام روزی خونابه خورم کدام روزی. نظامی (الحاقی). ، آنکه از حرام اعاشه کند. آنکه از حرام هزینه کند
از مهرۀ ارباب سخن طرازی است. در عهد اکبر پادشاه به هندوستان رسید و به ملازمت آصفخان وزیر از خوان وجودش قسمتی وافی ربوده به وطن باز گردید. او راست: هیچ جا خاطر شوریده ام آرام ندید همه آفاق مگر بهر دل من قفس است. (صبح گلشن چ هند ص 328)
از مهرۀ ارباب سخن طرازی است. در عهد اکبر پادشاه به هندوستان رسید و به ملازمت آصفخان وزیر از خوان وجودش قسمتی وافی ربوده به وطن باز گردید. او راست: هیچ جا خاطر شوریده ام آرام ندید همه آفاق مگر بهر دل من قفس است. (صبح گلشن چ هند ص 328)
از شاعران قرن دهم است و به روایت سام میرزا ’از جملۀ حفاظ آستانۀ امامزاده عبدالعظیم است و در کتیبه نویسی دستی دارد’. او راست: چگونه با دگران بینمش که نپسندم غبار غیر ز غیرت به گرد دامانش. (از تحفۀ سامی ص 178)
از شاعران قرن دهم است و به روایت سام میرزا ’از جملۀ حفاظ آستانۀ امامزاده عبدالعظیم است و در کتیبه نویسی دستی دارد’. او راست: چگونه با دگران بینمش که نپسندم غبار غیر ز غیرت به گرد دامانش. (از تحفۀ سامی ص 178)